Co można wliczyć w koszty firmy?
Każdy, kto prowadził już kiedyś działalność gospodarczą albo dopiero rozpoczyna przygodę z taką aktywnością zawodową, później orientuje się w tym, że trzeba bardzo restrykcyjnie podchodzić do wszelkich spraw związanych z finansami. Podstawową kwestią będą przychody, ale także jednocześnie koszty funkcjonowania firmy. Możemy wliczyć tu wiele wydatków i w ten sposób można obniżyć ostatecznie wysokość zaliczek na podatek dochodowy, ale również składki odprowadzane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dlatego warto przyjrzeć się dokładniej temu, z obszaru jakich zakupów powinniśmy gromadzić rachunki i kiedy robić zakupy na firmę.
Przedsiębiorcy powinni generować koszty?
Może to zabrzmieć trochę paradoksalnie, ale w zasadzie każdy przedsiębiorca powinien sobie uzmysłowić, że w jego interesie będzie generowanie jak największych kosztów, które mogą ostatecznie obniżać wysokość podatku dochodowego, który należy odprowadzać, ale jednocześnie będzie to także inwestowanie w rozwój firmy. Może chodzić przecież o produkty albo usługi, które będą skutkować tym, że mała jednoosobowa działalność gospodarcza albo jakieś większe przedsiębiorstwo będzie modernizowane.
Koszty uzyskania przychodu, czyli co?
Przede wszystkim więc warto doprecyzować, czym konkretnie będą te legendarne koszty uzyskania przychodu. To po prostu będą wszystkie te wydatki, które każdy przedsiębiorca będzie ponosić w związku z celem prowadzonej działalności gospodarczej. Oczywiście trzeba pamiętać, że zakupy, jeśli chodzi o produkty i usługi muszą być powiązane z profilem prowadzonej firmy. W przeciwnym razie transakcje takie będą po prostu podejrzane lub nawet ewidentnie urzędnik w razie kontroli stwierdzi złamanie przepisów. A to już może się wiązać z dotkliwymi karami. W razie takich problemów merytorycznych i dylematów zawsze można skontaktować się z jakąś księgową lub po prostu nawet zadzwonić do urzędu skarbowego i porozmawiać z konsultantem. Urzędnik ma obowiązek przekazać nam informacje dotyczące kosztów prowadzenia firmy.
Co zwykle możemy zaliczyć do kosztów firmy?
W zależności od profilu prowadzonej firmy zakupy, które można wliczyć w koszty działalności, mogą się do pewnego stopnia różnić. Jest jednak grupa takich produktów i usług, które w zasadzie można uznać za uniwersalne i które zawsze mogą być przewidziane w wydatkach dużych i małych firm. To więc, co zawsze można brać pod uwagę to.
- wynajęcie i remont biura
- zakup mebli biurowych
- zakup sprzętu komputerowego
- wydatki na reklamę i promocję
Oczywiście to samo też będzie dotyczyć korzystania z usług internetowych i telefonicznych. Poza tym warto pomyśleć też o tym, czy nie będzie logicznie kupić samochodu, co szczególnie jest ważne w przypadku większych przedsiębiorstw. Wiele firm musi brać pod uwagę skuteczny kontakt z klientami. To samo będzie także dotyczyć wydatków na paliwo. Wydatki możemy w ten sposób obniżać i to znacznie, także w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych i podczas pracy w domu. Nawet wtedy można w koszty wliczyć używanie na przykład jednego pokoju. Wówczas w wydatki wlicza się pewną część czynszu wyliczoną procentowo.
Autor: Paweł Bendarz
Zobacz też: