Inwestycje

Dla jakich firm instalacja fotowoltaiczna jest opłacalna?

Firmy coraz częściej inwestują w fotowoltaikę. Zachętą do tego jest możliwość obniżenia kosztów związanych z korzystaniem z energii elektrycznej. Wraz z ciągłymi podwyżkami właściciele firm starają się robić wszystko, by z nimi skutecznie walczyć. Dodatkowo wykorzystanie promieni słonecznych jest rozwiązaniem ekologicznym. Kiedy panele fotowoltaiczne są szczególnie dobrym pomysłem dla biznesu?

Fotowoltaika dla firm – o czym trzeba wiedzieć?

Pierwszym czynnikiem, z którym muszą zmierzyć się decydenci w firmach są koszty. Cena zależy od kilku czynników, w tym głównie mocy. Instalacja o mocy 1 kW to wydatek około 5-6 tys. złotych. Zapotrzebowanie może być natomiast różne i najwięcej zależy od wielkości zużycia prądu w danym przedsiębiorstwie. Na ceny wpływa też jakość konkretnych elementów instalacji. Im ona większa, tym dłużej można cieszyć się z pełnych możliwości paneli.

Dobrą wiadomością jest natomiast opcja skorzystania z dofinansowań. Przybierają one formę pożyczek oraz dotacji. W przypadku tych pierwszych mogą one objąć aż 85% kosztów kwalifikowanych. Dotacje dają możliwość sfinansowania 50% wspomnianych wydatków. To duża pomoc, szczególnie że najczęściej właśnie początkowe koszty sprawiają, że przedsiębiorcy rezygnują z fotowoltaiki. Należy jednak pamiętać, że cała instalacja to inwestycja długoterminowa, która może zapewnić korzyści finansowe.

Jakie firmy mogą zyskać najwięcej?

Na rynku działa wiele firm z branż, dla których montaż paneli może być wyjątkowo opłacalny. Jest to spowodowane np. posiadaniem dużych budynków. Dzięki temu powierzchnia na dachu pozwala na zainstalowanie sporej ilości paneli. Te zaś produkują taką ilość energii, która wystarcza w zupełności i pozwala jeszcze na odsprzedaż jej z zyskiem. W jakich przypadkach fotowoltaika dla firm będzie szczególnie opłacalna?

Firmy posiadające biurowce

Podczas typowego dnia pracy w biurowcu zużywana jest ogromna ilość energii. Im więcej pracowników, tym ona większa. Składają się na to komputery, klimatyzacja, oświetlenie i często sprzęt kuchenny. Na ogół dla paneli może być wyegzekwowana spora ilość przestrzeni. Dzięki temu nawet w przypadku dużego zużycia prądu, koszty z nim związane da się zniwelować posiadaną fotowoltaiką.

Zakłady przemysłowe

Zakłady, w których na okrągło trwają prace produkcyjne zużywają ogromne ilości prądu. Instalacja fotowoltaiczna może pomóc w zmniejszeniu ponoszonych kosztów. Trzeba jednak pamiętać, że zielona energia tworzy się z promieni słonecznych. W związku z tym nie jest możliwe, by przez cały okres pracy była ona wytwarzana. Jest to różnica w porównaniu do biurowców, gdzie zazwyczaj większość pracowników przebywa w godzinach porannych i popołudniowych. Podczas montowania paneli na dachu zakładu przemysłowego warto pamiętać o odpowiednim dopasowaniu mocy. W niektórych przypadkach zapotrzebowanie może być naprawdę wysokie.

Sklepy wielkopowierzchniowe

Tzw. supermarkety i hipermarkety posiadające duże budynki coraz częściej inwestują w panele fotowoltaiczne. Zużycie prądu wewnątrz sklepu jest spore i to przez większość dnia. Wpływa na to klimatyzacja, oświetlenie oraz włączone lodówki z żywnością. W przypadku sieciowych sklepów istnieje możliwość negocjacji cen ze sprzedawcą fotowoltaiki. Zawarcie umowy na instalację dotyczącą od razu kilku sklepów może być opłacalne dla obu stron.

Instalacja fotowoltaiczna dla firm – korzyści i wady

Zielona energia jest warta uwagi dla przedsiębiorców ze względu na możliwość zaoszczędzenia na rachunkach za prąd. Trzeba pamiętać, że firmy często zużywają znacznie więcej prądu niż gospodarstwa domowe. Osoby, które się wahają, zazwyczaj wskazują na konieczność poniesienia dużych kosztów początkowych. To na ogół jedyny argument na nie. Zaletą zamontowania paneli przez firmy jest fakt, że najczęściej nie trzeba dokładać starań podczas korzystania z nich. Coraz nowsze technologie zapewniają wysoką jakość przez długi czas.

Dodatkowo firma stawiająca na ekologiczne rozwiązana zyskuje w oczach klientów. Jest to najbardziej niedoceniana korzyść dotycząca posiadania paneli słonecznych. Można więc powiedzieć, że jest to inwestycja w PR marki. Zdarza się, że klienci chętniej wybierają tych producentów i usługodawców, którzy dbają o dobro środowiska.

 

Artykuł sponsorowany

0 komentarzy do “Dla jakich firm instalacja fotowoltaiczna jest opłacalna?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *