Blog firmowy – dlaczego warto i jakie są korzyści?
W dwudziestym pierwszym wieku w internecie reklamuje się niemal każda firma – o tym nie trzeba Cię przekonywać. W związku z tym nie powinno nas dziwić, że klienci ze zniecierpliwieniem lub nawet irytacją reagują na powtarzalne, wtórne reklamy i slogany „Kup u nas!” czy „Nasze produkty są najtańsze”. Takich prostych haseł widzieliśmy na przestrzeni lat już setki… jeśli nie tysiące.
Taki stan rzeczy sprawia, coraz więcej przedsiębiorców szuka świętego Graala, czyli sposobu na promocję, który jest czymś więcej niż nachalna reklama. Coraz bardziej na znaczeniu zyskuje tzw. marketing treści (z ang. content marketing), czyli takie działania, które jednocześnie i promuje markę, i przekazuje odbiorcom interesującą, merytoryczną wiedzę. Jednym z ciekawych rozwiązań w tym zakresie jest blog firmowy. Dlaczego warto zdecydować się na takie rozwiązanie i jakie korzyści może przynieść ono przedsiębiorcy?
Jakie korzyści może przynieść firmowy blog?
Odpowiednio prowadzony blog firmowy to dla przedsiębiorstwa wiele potencjalnych korzyści. Jakich? Załóżmy, że nie masz dużej wiedzy na temat marketingu internetowego i w związku z tym chcesz sięgnąć do krynicy wiedzy, jaką jest ChatGPT. Oto, jaką odpowiedź otrzymaliśmy na pytanie: „Jakie korzyści może przynieść firmowy blog?”:
„Firmowy blog może przynieść szereg korzyści dla firmy. […] Stanowi on skuteczne narzędzie do budowania marki poprzez dostarczanie wartościowych treści. Prowadzenie firmowego bloga umożliwia budowanie relacji biznesowych, rozwijanie sieci kontaktów i reagowanie na trendy rynkowe. W sumie, blog firmowy jest wszechstronnym narzędziem, które wspiera rozwój firmy i efektywne osiąganie celów marketingowych”.
Tak jak w przypadku wielu innych zapytań, także tym razem ChatGPT udzielił nam odpowiedzi poprawnej, ale niestety zbyt ogólnej. W tym miejscu wkraczamy my – spróbujemy rozbić na czynniki pierwsze korzyści, jakie przynosi prowadzenie firmowego bloga.
Warto wiedzieć
Blog firmowy to platforma internetowa prowadzona przez przedsiębiorstwo. Za jej pomocą można dzielić się informacjami, wiedzą oraz treściami, które są związane z prowadzoną działalnością biznesową. Z tego powodu blog firmowy stanowi cenne narzędzie marketingowe, które pomaga w komunikacji z klientami, a także ewentualnymi partnerami biznesowymi czy innymi zainteresowanymi osobami. |
Rysunek 1. Blog firmowy to skuteczny sposób na promocję firmy w sieci
A zatem, na jakie korzyści możemy wówczas liczyć? Cóż, jest ich sporo, a poniżej znajdziesz niektóre plusy:
Blog firmowy a budowanie marki jako profesjonalisty
Odpowiednio wdrożony marketing treści odgrywa niezwykle ważną rolę w procesie budowania marki. Jednym z narzędzi, które może przynieść wiele korzyści, jest blog firmowy. Internetowy blog firmy to platforma, za pomocą której przedsiębiorstwo może dzielić się ze swoimi odbiorcami – obecnymi lub potencjalnymi klientami – wartościowymi treściami. Takie działanie pozwala:
- budować zaufanie,
- kreować wizerunek,
- angażować odbiorców,
a wszystko to odbywa się poprzez dostarczanie wartościowych treści i prezentowanie contentu branżowego. Przykładowo, biuro rachunkowe może tworzyć wpisy blogowe na temat zalet i wady prowadzenia pełnej księgowości czy analiz finansowych. Z kolei salony kosmetyczne mają w zwyczaju zamieszczać wpisy dotyczące pielęgnacji ciała.
Regularne publikowanie artykułów na tematy ściśle związane z obszarem działalności przedsiębiorstwa to działanie, które nie jest może żadnym rocket science, ale skutecznie pozwala budować autorytet w określonej dziedzinie
Angażowanie odbiorców i budowanie zaufania
Prezentacja marki jako specjalisty to jedno, ale w biznesie warto stawiać na długofalowe relacje z klientami. W takiej sytuacji chętnie sięga się właśnie po blog firmowy, ponieważ jest to doskonałe narzędzie do komunikacji – co prawda bardzo często jednostronnej, ale jednak – z klientami.
Dzięki regularnym wpisom na blogu przedsiębiorstwo jest w stanie prezentować odbiorcom nowe treści, a także odpowiadać na pytania i nawiązywać do zmian zachodzących w otoczeniu.
Przykład? Możemy Ci zaprezentować bardzo wiele takich case’ów. Jeśli zaobserwujesz, że firmy szkoleniowe coraz częściej zaczynają pisać na temat sztucznej inteligencji, a kancelarie księgowe poruszają temat zmian w prawie podatkowym/rachunkowym, to musisz wiedzieć, że takie działanie nie jest niczym nadzwyczajnym. Przedsiębiorcy trzymają rękę na pulsie, by wiedzieć, jakie trendy są aktualnie wiodące w danej branży. Nie powinno nas zatem dziwić, że na swoich blogach poruszają oni kwestie, które są „na czasie”. Podobnie jest przecież w mediach, które regularnie skupiają się na danym temacie, eksploatują go do woli, dopóki widzą, że społeczeństwo interesuje się tą kwestią.
Generowanie leadów, analiza preferencji odbiorców
Blog firmowy, jeśli jest regularnie i profesjonalnie prowadzony, może być skutecznym sposobem na generowanie leadów. Poprzez takie działania jak np. zamieszczanie formularzy kontaktowych czy oferowanie subskrypcji newslettera firma jest w stanie pozyskiwać dane potencjalnych klientów, a także analizować ich preferencje na podstawie ich interakcji z treściami na blogu. Mogą one okazać się przydatne podczas dostosowywania strategii marketingowej.
Blog firmowy a pomiar efektywności kosztów
Blog firmowy w porównaniu z niektórymi innymi sposobami marketingu internetowego jest metodą stosunkowo prostą w pomiarze skuteczności prowadzonych działań. Przykładowo, przedsiębiorstwo jest dzięki temu w stanie analizować:
- liczbę odsłon,
- średni czas spędzony przez użytkowników na poszczególnych podstronach,
- cykl konwersji itp.
Taki stan rzeczy sprawia, że łatwiejsze staje się dostosowanie strategii marketingowej oraz optymalizację treści pod kątem tego, by trafiała ona do możliwie jak największej liczby odbiorców.
Nie samym tekstem blog żyje
Blog firmowy jest powszechnie kojarzony jako wpisy tekstowe. Obecnie jednak wygląda to zupełnie inaczej, ponieważ możemy liczyć na znacznie większą różnorodność. Z jednej strony oznacza to większe wyzwanie dla reklamodawców-firm, ponieważ muszą one wykazać się niemałą kreatywność, by móc zyskać zainteresowanie rynku. Z drugiej jednak jest to bardzo dobra wiadomość z punktu widzenia odbiorców tych treści. Dlaczego? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest bardzo prosta: poznawanie informacji staje się z perspektywy czytelnika znacznie bardziej interesujące.
Na blogu firmowym możesz znaleźć różne rodzaje treści, w tym na przykład:
- wpisy tekstowe – mogą być to krótkie komentarze dotyczące branży lub obszerne poradniki, wywiady z ekspertami z danej branży itp.,
- infografiki, które w przejrzysty sposób przedstawiają nam informacje na temat danej branży,
- materiały wideo w postaci webinarów,
- case study, czyli analizy branżowe opisujące ciekawe przypadki ze świata biznesu, nowoczesnych technologii, opisy ludzi, którzy odnieśli sukces w jakiejś dziedzinie itp.
Jak się tworzy blog firmowy?
To tyle, jeśli chodzi o zalety bloga firmowego. Teraz przejdźmy do innej kwestii, tzn. sposobu, w jaki tworzy się blog firmowy. Podobnie jak np. prowadzenie księgowości czy obsługa sekretariatu, tworzenie wpisów blogowych również jest procesem, który należy w firmie odpowiednio poprowadzić.
W jaki sposób tworzy się blog firmowy? Cóż, generalnie jako przedsiębiorca musisz dokonać wyboru między zatrudnieniem własnego copywritera lub skorzystaniem z usług freelancera/agencji marketingowej. To jednak jeszcze nie wszystko, a my chcieliśmy poruszyć inną kwestię, wydaje się, że w 2023 roku bardzo ważną: wybór między sztuczną inteligencją a copywriterem-człowiekiem. Technologie cyfrowe rozwijają się coraz szybciej, co nie pozostaje bez wpływu na rynek usług copywritingowych.
Przez lata postrzegano – i całkiem słusznie – profesję copywritera jako zawód, który wymaga kreatywności, w związku z czym sztuczna inteligencja (AI) nie jest w stanie go zastąpić. Pod koniec roku 2022 miała miejsce publiczna prezentacja modelu językowego znanego powszechnie jako ChatGPT. Nie będziemy zgłębiać tu technicznych tajników tego modelu. Musisz wiedzieć jedynie, że w czasie nie dłuższym niż kilka minut stworzy on – na podstawie twoich wytycznych (określa się je jako tzw. prompty) – tekst.
Czy oznacza to, że możesz sięgnąć po sztuczną inteligencję, rezygnując z usług copywritera? Niekoniecznie – nie będziemy rozwodzić się nad wadami sztucznej inteligencji. Pomimo swoich ogromnych (wciąż) nie ma ona tego, czym wyróżnia się człowiek – kreatywności i umiejętności nietuzinkowego podejścia do tematu.
Rysunek 2. Wbrew pozorom, prowadzenie bloga nie jest tak proste, jak niektórzy sądzą.
Załóżmy, że dwudziestu przedsiębiorców prowadzących salony kosmetyczne zacznie tworzyć bloga firmowego z pomocą sztucznej inteligencji. Będą oni chcieli przygotować serię wpisów na temat pielęgnacji skóry twarzy itp. Jak to się zakończy? Rzecz jasna, każdy z nich otrzyma serię tekstów na bloga firmowego… cóż z tego jednak, jeśli wszystkie wpisy będą do siebie w sumie podobne? Teksty generowane przez sztuczną inteligencję są poprawne… i tyle. Właściwszym określeniem byłoby nawet: nudne.
Jeśli poprosiłbyś AI o stworzenie tekstu na temat prowadzenia bloga firmowego, otrzymasz poprawną odpowiedź, zgodnie z którą jest to dobry sposób na promocję przedsiębiorstwa. Sztuczna inteligencja nie podejdzie jednak do tematu w sposób nieszablonowy. Dobry copywriter – jak najbardziej.
Autor: Emil Zelma