Biznes i praca

Czym jest mentoring w biznesie?

 

Mentoring w biznesie to temat, który budzi żywiołowe dyskusje. Przeciwnicy oraz zwolennicy tego rozwiązania rzucają licznymi argumentami „za” i „przeciw”. Pierwsi z nich twierdzą, że jest to swego rodzaju biznesowe placebo, które w rzeczywistości nie przynosi nam wymiernych korzyści. Ci drudzy są znacznie bardziej optymistyczni, ponieważ ich zdaniem odpowiednio wykorzystany mentoring w biznesie daje niepowtarzalną szansę na zwiększenie skuteczności w zarządzaniu działem czy kierowaniu firmą.

Zanim jednak spróbujemy przynajmniej zastanowić się, jakie są potencjalne korzyści z mentoringu biznesowego, wyjaśnimy, czym jest mentoringJakie jest jego zastosowanie? W jaki sposób przebiega sesja mentoringowa? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym tekście.

Na czym polega mentoring w biznesie?

Tak jak mamy to w zwyczaju, tak i tym razem poprosiliśmy o udzielenie odpowiedzi ChatGPT. Oto, co uzyskaliśmy:

Mentoring to proces wsparcia, kierowania oraz uczestnictwa w rozwoju osobistym i zawodowym jednej osoby przez drugą, bardziej doświadczoną i mądrzejszą w danej dziedzinie. Mentor (osoba pełniąca rolę przewodnika) dzieli się swoją wiedzą, doświadczeniem, umiejętnościami oraz perspektywami, pomagając mentee (uczestnikowi programu mentoringowego) zrozumieć swoje cele, rozwijać talenty, pokonywać wyzwania i osiągać sukcesy.

Programy mentoringowe mogą funkcjonować w różnych obszarach życia, takich jak edukacja, biznes, kariera zawodowa, sztuka, sport czy życie osobiste. Mentorzy służą jako przywódcy dający inspirację, a także zaufani doradcy, którzy mogą udzielać wsparcia emocjonalnego. W relacji mentoringowej istotne jest zrozumienie i szacunek obu stron, a komunikacja odbywa się w atmosferze zaufania i konstruktywnej krytyki.

Co myślimy o tej odpowiedzi? Cóż, trudno nam tu cokolwiek skrytykować – podczas gdy komentarze dotyczące np. problemu lepkiej podłogi (możesz przeczytać o tym w innym z naszych wpisów: Szklany sufit… szklana ściana… lepka podłoga. Co to takiego jest? ) wzbudziły nasz – uzasadniony! – sceptycyzm, ten wpis wygląda jak najbardziej poprawnie.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat mentoringu biznesowego?

Mentoring w biznesie to partnerska relacja, która zachodzi pomiędzy:

  • mentorem,
  • podopiecznym (z języka angielskiego: mentee).

Dlaczego  w ogóle przeprowadza się sesje mentoringowe? Celem, który sprawia, że korzysta się z tego rozwiązania w biznesie, jest wydobycie potencjału tkwiącego w danym:

  • pracowniku,
  • menedżerze,
  • przedsiębiorcy.

W tym celu mentor, poza swoim doświadczeniem biznesowym/branżowym (to właśnie dlatego mentorami zostają często osoby, które pracują już minimum kilka, a najlepiej kilkanaście lat w danej branży) wnosi również tzw. wiedzę ogólną. Rozumie się przez to takie techniki oraz narzędzia, które pozwalają podopiecznemu poznać jego atuty (by móc dalej je rozwijać) oraz słabości (by z nimi walczyć).

Warto wiedzieć – pomysł na mentoring narodził się… w starożytnej Grecji?

Słowo „mentor” nie wzięło się znikąd. Być może spodziewasz się, że pojęcie to zostało ukute przez ekonomistów czy specjalistów ds. zarządzania? Nic z tych rzeczy.

Cóż, prawda jest zupełnie inna – w rzeczywistości słowo to pochodzi jeszcze z mitologii greckiej i jest związane ze słynną epicką opowieścią o królu Odyseuszu, który przemierzał odległe szlaki wojenne. Na czas dalekiej podróży oddał on opiekę nad ogniskiem rodzinnym zaufanemu przyjacielowi o imieniu Mentor.

Kiedy syn Odyseusza, młody Telemach, wyruszył na poszukiwania zaginionego ojca, grecka bogini Atena, by wesprzeć go w tym niezwykle trudnym wyzwaniu, przybrała postać nikogo innego jak właśnie Mentora. Od tego momentu bogini olimpijska towarzyszyła wojownikowi, dzieląc się z nim swoją mądrością i wiedzą.

To właśnie dlatego ów mitologiczny Mentor stał się symbolem przewodnictwa i nauki, pokazując, jak cenne jest przekazywanie doświadczenia z jednego pokolenia na drugie. Świadomość ta po dziś dzień pozostaje z nami jako inspiracja, by wciąż poszukiwać mądrości nie tylko w księgach, ale także w drugim człowieku.

Współpraca z mentorem biznesowym

Współpraca z mentorem biznesowym to proces, który polega na cyklu spotkań (zwykle indywidualnych, tzn. między dwiema osobami, chociaż nic nie szkodzi, by spotkania mentoringowe odbywały się również w nieco większym gronie). Podczas tego typu sesji mentor wykonuje m.in. następujące działania:

  • omawia wraz ze swoim podopiecznym czekające na niego wyzwania oraz pomaga ustalić takie mocne strony, które pozwolą w stawieniu czoła przeciwnościom,
  • pomaga zdefiniować cele do osiągnięcia (zarówno prywatne, jak i zawodowe – z naciskiem na te ostatnie) oraz ustalić sposób mierzenia postępów w ich realizacji,
  • ułatwia obiektywne spojrzenie na bieżące problemy,
  • motywuje swojego podopiecznego, przy czym nie jest to zwykłe poklepywanie po plecach i mówienie sztampowych tekstów typu „jesteś zwycięzcą!”. Kluczem do sukcesu jest merytoryczna ocena podopiecznego,
  • dzieli się swoim praktycznym, zdobytym na przestrzeni lat doświadczeniem biznesowym i udziela praktycznych wskazówek (nie ma tu wiele miejsca na teorię!),
  • na bieżąco udziela feedbacku, wspierając swojego podopiecznego zarówno merytorycznie, jak i emocjonalnie.

Mentoring w biznesie – jakie korzyści możemy uzyskać?

Zwolennicy pomysłu, jakim jest mentoring w biznesiekorzyści upatrują w takich kwestiach jak choćby:

  • nacisk na praktyczne kwestie – tak jak już o tym wspomnieliśmy, mentoring w biznesie to przede wszystkim wiedza praktyczna. Teoria zdecydowanie nie odgrywa tu najważniejszej roli, choć oczywiście pewne jej elementy się pojawiają w trakcie poszczególnych sesji. Podczas sesji mentoringowych kładzie się nacisk przede wszystkim na praktyczne ćwiczenia itp.,
  • fakt, że „twarda”, techniczna wiedza (np. znajomość języków programowania) w coraz większym stopniu staje się reliktem przeszłości. Powód jest bardzo prosty: dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii cyfrowych. Znacznie przydatniejsze okazują się kompetencje miękkie (soft skills). W ich rozwoju może pomóc właśnie mentor biznesowy. Rzecz jasna, zadaniem mentora nie jest przeprowadzanie szkolenia zawodowego. Z drugiej jednak strony współpraca z nim umożliwia trenowanie swoich umiejętności interpersonalnych, negocjacyjnych itd.,
  • wsparcie i odwaga – wsparcie, jakiego udziela mentor, jest w stanie dodać odwagi oraz wzmocnić pewność siebie.

Kim są mentorzy?

Zapewne zastanawiasz się, kim jest ten mityczny mentor. Jeśli tak, to musisz wiedzieć, że nie ma kogoś takiego jak „mentor idealny”. Niestety, nie prowadzi się w tej kwestii statystyk, dlatego trudno jest stwierdzić, jakie te osoby mają wykształcenie czy doświadczenie zawodowe. Osoby te nie stanowią zwartej grupy i nie ma czegoś takiego jak karta członkowska w grupie mentorów.

Z drugiej strony możemy jednak dość łatwo wyobrazić sobie, kim taki mentor jest. Ponieważ ten nieformalny, ale prestiżowy status opiera się na autorytecie biznesowym, wydaje się oczywiste, że mamy na myśli przedsiębiorców, członków zarządu w spółkach, a także menedżerów (jeśli chodzi o tych ostatnich, mogą być to zarówno kierownicy niższego – team liderzy – jak i wyższego szczebla).

Ciekawym pomysłem jest znalezienie mentora poza firmą, w której się pracuje (lub którą się prowadzi). Dlaczego zalecamy Ci właśnie takie działanie?

Powodem może, ale nie musi wcale być ryzyko, że otoczenie zacznie postrzegać Waszą relację (tzn. zależność między mentorem oraz mentee) jako przejaw kolesiostwa. Naszym zdaniem ważniejsze są raczej kwestie stricte pragmatyczne. Osoba z zewnątrz daje Ci większą gwarancję obiektywnego spojrzenia na Twoją pozycję w organizacji.

Proces mentoringowy – jak to wygląda w praktyce?

Tak jak nie jest jasno określone, kto może zostać mentorem, tak również nie ma uniwersalnego schematu, w oparciu o który powinien opiera się proces mentoringowy. Generalnie jednak jest to zwykle cykl regularnych spotkań, na których omawia się różne decyzje i pomysły. Co ważne, mentor powinien zadbać, by to mentee możliwie jak najczęściej wychodził z własną inicjatywą.

W zależności od tego, jak bardzo rozbudowany i skomplikowany jest dany case, uporanie się z nim może wymagać jednej rozmowy, kilku spotkań lub nawet sesji składającej się z kilkunastu dyskusji. Tak czy inaczej, intensywność nauki dostosowuje się do potrzeb oraz czasu, jakim dysponuje osoba korzystająca ze wsparcia w postaci mentoringu.

Mentoring w biznesie. Podsumowanie

Opisaliśmy Ci w naszym tekście mentoring w biznesie to cenny proces rozwojowy. Odpowiednio poprowadzony może on przynieść wiele korzyści dla:

  • mentee (podopieczny zyska wówczas cenną dawkę wiedzy),
  • samego mentora (jest on w stanie dzięki temu zaspokoić swoją potrzebę samorealizacji oraz wzmocnić prestiż w przedsiębiorstwie).

Dzięki mentorskiej relacji  mentee może poprawić swoją efektywność w działaniu. Łatwiejsze staje się wówczas również odkrycie drzemiącego w nas potencjału. Tak rozumiany mentoring to inwestycja w siebie i swoją przyszłość na rynku pracy oraz w życiu osobistym. Praktyka ta przynosi nam długofalowe korzyści, pomagając w rozwoju zarówno umiejętności zawodowych, jak i miękkich.

 

Autor: Emila Zelma

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *